Press enter to see results or esc to cancel.

Jarek Mikeš v 

On-line příjem z affiliate

Příjem z affiliate programů, tedy z provizního prodeje je v Česku čím dál více populární. Přichází k nám návody a praktiky ze zahraničí, kde  si touto formou vydělává miliony lidí.

 

Prvním krokem je, jakému oboru affiliate se chcete věnovat. Samozřejmě dobré je mít alespoň nějakou návaznost na obor Vašeho blogu. Výrazně tím zvýšíte případné konverze.

 

Výběr oboru, produktu či služby není zas tak těžký, jak se může zdát. O samotném výběru se neustále vedou náruživé diskuze, v nekonečném množství článků se dozvídáte o tom, jak je nutné dělat průzkumy trhu či analýzy cílových skupin. K tomu se často uvádí, že musíte být připraveni na nutné investice, jinak se v oboru prostě nemůžete uchytit.

 

Mám pro vás velice dobrou zprávu

 

Zapomeňte na všechny tyto předsudky. Zkuste přemýšlet normálním selským rozumem. Pokud vás baví práce se dřevem a víte, že máte i nějaké zkušenosti, tak jednoduše jděte do tohoto oboru.

 

Jestli vás baví hudba, zaměřte se na hudební scénu. Překážky jsou pouze ve vašich hlavách. Nenechte si namluvit, že se v daném oboru nemůžete uchytit. Začněte přemýšlet tím způsobem, že si najdete jeden důvod, proč se uchytit můžete, a ne tisíc důvodů, proč se uchytit nemůžete.

 

Jak na výběr produktu či služby, kterou budete doporučovat?

Pokud jste se již rozhodli pro nějaký obor, tak dalším krokem pro vás bude sestavení vaší nabídky. Tuto vaši nabídku můžete okořenit samozřejmě i vaší vlastní produkcí. Předpokládejme tedy, že jste si vybrali obor hudební scéna. Důležité je se zamyslet, co lidi na Internetu ve spojení s hudbou nakupují. Namátkově mě napadají vstupenky na koncerty. První vaše cesta tedy bude směřovat k hledání portálů, kde nabízejí vstupenky a mají provizní program. Stejným způsobem můžete postupovat, když budete třeba chtít doporučovat hudební nástroje, jejich příslušenství. Tyto varianty jsou tou základní formou, jak získat provize z doporučení. Samotné doporučení může klidně vypadat tak, že najdete nějaký hudební nástroj a odkaz dáte na svou zeď Facebooku. A pokud někdo cokoliv nakoupí, máte z toho peníze.

Nicméně máte ještě možnost se individuálně domlouvat s prodejci na výši provizí. Individuální dohody bývají násobně lukrativnější než být řadovým provizním partnerem. Jako příklad mě napadá třeba pronájem zkušebny pro muzikanty. Dohodnete se, že z objednávky budete mít 30%. Zkušebna sice žádný provizní program nemá, ale po vzájemné dohodě je ochotna vám provizi pravidelně z přivedených objednávek platit.

 

Kolik položek se vyplatí propagovat?

To je samozřejmě pouze na vás. Na kolik se cítíte. Začněte menším množstvím, třeba hudebními nástroji a postupně to rozšiřujte na další související obory. Viz. již zmíněná zkušebna, vstupenky. Fantazii se meze nekladou. Pamatujte, že obory budete v budoucnu měnit. Musíte však nějakým začít a proto je prakticky jedno, který to bude. Časem vám ukážu, že oborovost v podstatě neexistuje a celé podnikání je vzájemně propojené.

 

 

 

Umístění nabídky na internet - výběr domény

Jakmile máte připraveny webové stránky na vlastní doméně a máte v hlavě několik témat na články, o kterých chcete psát, budete s jistotou potřebovat provizní odkazy. Tyto provizní odkazy "zakomponujete" do svých článků.

 

V předchozích článcích jste se dozvěděli, jak vytvořit svoji nabídku. Tím máte z poloviny hotovo. V té druhé polovině vás čeká umístění nabídky na Internet. A protože chceme budovat svůj vlastní projekt, který nám později bude vydělávat, začneme registrací domény.

 

Pokud máme cílovou skupinu v ČR, doporučuji určitě .cz doménu. Snažte se vyhýbat .com, .net, .org doménám. Jednoduše proto, že s .cz budete mít svoji cestu na českém trhu prostě jednodušší.

 

Výběr domény

Vybrat vhodný název domény je často stejně náročný, jako když hledáte název třeba pro svoji firmu. Doména by však měla mít jasné kritéria, které by měla splňovat:

  1. Jednoduchost
    Vyhýbejte se adresám typu nejlevnejsi-pneu-barum-brno.cz. Vím, může vás to k tomu lákat, ale cokoliv, co má více jak dvě slova, kritérium jednoduchosti nesplňuje. Zapomeňte na zaběhlé konvence, že klíčové slovo v doméně musí vždy být. V dnešní době je to nesmysl.
  2. Zapamatovatelnost 
    Zde je to velice individuální. Třeba tento blog. Nemohl jsem se rozhodnout, jestli dát adresu dvestetisic.cz nebo 200000.cz. Nakonec jsem zvolil číselnou variantu, protože se lépe vysvětluje třeba do telefonu, lépe vypadá napsané a číslo více symbolizuje záměr. Určitě se také lépe pamatuje.
  3. Symbolika
    Na samotném obsahu klíčových slov v doméně zas tolik nezáleží. Pokud tedy prodáváte pneumatiky, nemusíte mít za každou cenu v názvu domény slovo pneumatiky či pneu. Kvalitní a silnou doménu jste schopni vybudovat i na adrese např. autoservis-adamek.cz, adamek.cz, adama.cz atd. Pokud však máte možnost vložit do domény symboliku, která na první přečtění napoví návštěvníkovi, co může na adrese čekat, určitě je to cesta dobrým směrem.

 

 

Ověření dostupnosti domény

To, že jste přišli na dokonalý název domény, však ještě neznamená, že bude volná. Občas nám na firmu volají klienti a diví se, jaktože jim nejde objednat doména typu slevy.cz, pneu.cz atd.

Dostupnost domén si můžete ověřit kdekoliv na Internetu. Já doporučím svoji aplikaci Správa domén. V této aplikaci můžete ověřovat nejenom dostupnost, ale také zde můžete doménu přímo koupit, prodloužit a spravovat. Můžete si u ní vytvářet e-mailové schránky a dále s ní pracovat. Aplikace je pak schopna hlídat vám expiraci domény (tedy, že se blíží její platnost a je potřeba ji prodloužit), a to i dokonce u domén, které nemáme v přímé správě (neregistrovali jste si ji a ani neprodlužovali ve WebSelleru).

Aplikaci Správa domén naleznete hned na úvodní stránce po přihlášení do vašeho Digimadi účtu nebo ve firemních aplikacích.

Registrace do Digimadi je zdarma, včetně samotné aplikace.

 


Cena domén, které budete potřebovat se pohybuje od 60 Kč do 250 Kč na rok. Záleží, jestli chceme doménu s koncovkou .eu (ty jsou nejlevnější), nebo .cz či nějaké mezinárodní (již zmiňované .net, .com, .org). Pokud se rozhodnete aktivovat si základní balíček ve WebSelleru, doménu dostanete zdarma. Proč? Protože tak, jak tady píši, si myslím, že to je naprostý základ k on-line existenci. A klienti stejně dřív nebo později pochopí, že prostě vlastní doménu potřebují. Rád jim proto ušetřím námahu svoji proaktivitou.

Rychlost aktivace domény a počet subdomén

Nové webové stránky jste schopni si na doméně spustit již během pár minut. Rychlost je závislá podle toho, jak rychle bude připsána platba za doménu (platby hlídá automat). Doménu lze uhradit i přes on-line platební bránu, díky které je platba okamžitá. Na své doméně pak můžete velice jednoduše vytvářet také neomezené množství subdomén. Tedy například neco.vasedomena.cz, opetneco.vasedomena.cz. Později si vysvětlíme k čemu jsou webové stránky na subdoménách vhodné.

S doménou nemusíte po aktivaci dělat vůbec nic. Vše se nastaví automaticky za vás.

Automaticky bude nastavena tak, aby na WebSelleru fungovala. Za jiných okolností byste totiž museli nastavovat DNS servery a museli byste doménu nasměrovat na nějaký hosting (pomocí A/AAA záznamů ) a mail server (pomocí MX záznamů).


Foto: mkhmarketing

 

Vytvoření samostatných webových stránek

 

Dostáváme se k té nejdůležitější části, a to vytvoření samotných webových stránek. Tyto stránky můžeme nazvat výlohou našeho obchůdku. A k naší výloze budeme chtít nalákat samozřejmě co nejvíce návštěvníků.

Vytvoření stránek není v dnešní době žádná složitá věc. Existuje mnoho řešení, jak se dopracovat k výsledku. Můžete využít některé ze služeb na tvorbu webů, eshopů. Můžete si nechat zkusit nainstalovat Wordpress, redakční systém, který je zdarma.

Já vám ani jednu variantu nedoporučím, jednoduše proto, že nejsem přesvědčen o tom, že vše bude fungovat, jak má. Pokud chcete, abych vám ukázal, jak to funguje u mě, musíme využívat stejné nástroje. Nechci, abychom řešili problémy, že ten systém nemá něco a nebo řeší některé funkce jinak. Nechci abyste si museli dělat starosti, o tom jaký hosting zřizovat, kde co nastavit, jak co aktualizovat a technicky udržovat.

Pokud máte registraci ve WebSelleru, jednoduše klikněte na tlačítko Vytvořit webové stránky. To najdete na úvodní stránce. Ještě předtím si zaregistrujte doménu. Jak doménu registrovat (či nastavit), jsme si řekli v předchozím článku. Jestliže registraci nemáte, registrujte se.

 


Po kliknutí na tlačítko se vám objeví jednoduchý formulář, který vyplňte dle instrukcí na obrázku. 

 

 

 

Začněte blogem

Nejjednodušší a nejdostupnější způsob jak začít, je vytvořit si blog. Na něm krásně uvidíte, jak jednotlivé prokliky a vazby fungují. Budete si také moci vyzkoušet i propagaci článků a naučíte se určitou rutinní práci.

A že nevíte o čem na blogu psát? Jednoduše o tom, co je spojeno s nabídkou, kterou jsme společně vytvořili. Například chceme doporučit půjčovnu svatebních šatů v Brně, kde máme domluvený provizní program. Napíšeme tedy článek třeba o tom, kolik stojí nové svatební šaty, jaké jsou druhy a výrobci. Můžeme článek proložit obrázkami a samozřejmě ODKAZY.

Článek se nesnažte psát komerčně a také nevkládejte příliš mnoho odkazů (2-3 v článku je ideální množství). Jednoduše pište svůj osobní názor na danou problematiku. Pište, co si myslíte, nebojte se být subjektivní. Subjektivnost je to, co bude dělat váš blog unikátní. Zapomeňte na nějaké předsudky, že musíte mít názory jako druzí.

Jak vkládat odkazy

Vložit přímé odkazy směřující na partnerské stránky nestačí. I když většina sdílení je právě tohoto charakteru. Tedy z 99% jsou odkazy sdíleny uživateli, co z toho nic nemají. My ale do této skupiny patřit nebudeme.

Vkládání provizních odkazů se snažte vždy dělat prostřednictvím zkracovače odkazů. Docílíte tak toho, že budete mít pod kontrolou, kam odkaz bude směrovat. Například budete směrovat na partnera PNEU Adámek. Odkazy na něj budete umisťovat na blogu, sociálních sítích, v diskuzích, atp. Jenže po čase se s tímto partnerem rozejdete (i to se stává a stávat se to bude). Za normálních okolností byste o takto pracně vybudovaný provizní odkaz přišli. Jenže když použijete zmíněný zkracovač, jednoduše v administraci změníte adresu nového PNEU partnera. Změna se projeví okamžitě, všude kde jste odkaz sdíleli.

Nástroj na zkracování adres s názvem "Zkracovač URL adres" si můžete zdarma aktivovat ve svém WebSeller účtě. Stačí když se přihlásíte  do svého účtu, kliknete na Obchodní centrum a vyberete si zmíněnou aplikaci. Po rozkliknutí aplikace kliknete na tlačítko Instalovat aplikaci. Ihned po kliknutí je aplikace k dispozici ve všech vašich stávajících i budoucích projektech.

 


Pro použití zkracovače URL adres, potřebujete mít vlastní doménu.

Co když nemáte provizní odkazy, ale máte dohodnutého provizního partnera?

Samozřejmě i tato situace může nastat. Zkusím pro vás připravit návod, jak v těchto případech postupovat. Pokud chcete mít přehled, kdy článek vydám, staňte se fanoušky Facebooku nebo mě sledujte na Twitteru.


Foto: Kate Hiscock

 

 

 

 

Registrace do provizních programů

Provizní odkazy je možné získat pouze u partnerů (obchodníků, dodavatelů), kteří mají aktivní provizní program. To znamená, že jsou připraveni na lidi, jako jste vy. Tedy vlastníky webových stránek, co chtějí nabízet jejich produkty a služby.

Kde najít dobré provizní programy (dobré prodejce)

Na Internetu je řada seznamů s provizními programy. Musíte počítat s tím, že budete muset provizní programy zkoušet. Ne každý funguje. Může se stát, že i když přivedete návštěvníky, tak ve výsledku nenakoupí. Nebo můžete narazit na špatného partnera, který nebude včas (či vůbec) vyplácet provize. Bude to o hledání, které provizní programy opravdu stojí zato.

Nově se teď objevil katalog provizních partnerů z dílny Mária Roženského (tvůrce affilbox.cz) s názvem www.affiliatekatalog.com. Jsou také tzv. provizní sítě, kde je možné se zaregistrovat, a v této provizní síti máte stovky až tisíce provizních programů. Často je zde však ale provize o trošku nižší, než přímo od obchodníka. Mezi největší provizní sítě patří například Commision Junction.

To, že má prodejce provizní program, poznáte i na jeho webových stránkách či eshopu. Stačí se podívat do patičky či hlavní navigace jeho stránek, jestli zde nemá odkaz Provizní program, Partnerský program, Affiliate program, atp. Stačí se zaregistrovat a následně po přihlášení získáte zpětný odkaz.

Ukázka registrace do provizního programu

Já mohu uvést konkrétně provizní program WebSelleru, kde rozdáváme doživotní provize. Jakmile jednou přinesete návštěvníka, co alespoň jednou něco koupí, budeme vám vyplácet provizi z každé útraty, kterou u nás kdy udělá.

Aktuální výše provizí jsou následující:

  • z tarifu 30 % u první fakturace
  • z tarifu 15 % u všech dalších fakturací
  • z aplikace 10 %
  • z e-booku 15 %
  • za servisní práce 5%

Přesný popis provizního programu s možností zapojení 
naleznete zde

Přihlášení je jednoduché, zaregistrujete se do WebSelleru (kde už stejně nejspíš budete, pokud jste postupovali dle předchozího článku) a kliknete na Zákaznický účet.

 

 

Aktivaci provizního programu můžete udělat přes tlačítko:

 

 

 

V sekci provizní odkazy naleznete to co potřebujeme:

 

 

 

 

 

Podobným principem funguje většina provizních programů. Brzy zjistíte, že řada obchodníků používá stejný provizní software (tedy nástroj, který umožňuje registraci a vyplácení provizí partnerům, jako jste vy). Jak jsem již uvedl, velmi oblíbený a kvalitní je Affilbox.cz. V příkladech na tomto webu budu občas uvádět některé provizní programy, který se mi osvědčili či nějak mile překvapily.

 

 

 

 


Líbil se vám článek? Sdílejte jej.


comments powered by Disqus