On-line příjem z PPC reklamy (Google Adsense, Sklik)
Pokud jste prošli tou počáteční fází blogování a začínáte hledat způsoby, jak by mohl blog vydělávat, určitě narazíte na Google Adsense. Případně na podobné systémy založené na provizích z PPC.
Nejprve napíši trošku teorie.
Co je Google Adsense (GAd) a jak funguje?
GAd je služba, kterou provozuje samotný Google. Je to druhá strana obrovského reklamního systému, díky které společnost prakticky existuje. Ano, je tomu opravdu tak. Google primárně vydělává ze svého reklamního systému, který má dvě základní složky.
- Google Adwords
- Google Adsense
Tento systém je postaven na pronájmu reklamního prostoru. Zjednodušeně je to tak, že Google si díky své službě Google Adsense pronajme na webových stránkách inzertní prostor a naoplátku majitelům webových stránek nabídne malé procento z takto pronajmuté plochy. Tuto plochu totiž pronajímá inzerentům prostřednictvím systému Google Adwords.
Google tak prakticky spojuje těmito dvěma službami nabídku a poptávku v oblasti inzerce. Webové stránky mají potřebnou návštěvnost (trafik) a Google tuto návštěvnost nabízí inzerentům za pohyblivou cenu.
Co to znamená pohyblivá cena? Inzerenti totiž za zobrazování inzerátu platí na základě za cenu tzv. nejvyšší nabídky. Pokud se chce inzerent zobrazovat například na klíčovou frázi "dámská kosmetika" musí nabídnout cenu. za kterou je ochotný zaplatit.
Například 5 Kč. A pokud na stejnou frázi chce být vidět jiný inzerent, musí nabídnout více, třeba 5.1 Kč. A takto to jde do nekonečna.
Co to znamená pro vlastníka stránek?
Taková cenotvorba má samozřejmě velký vliv na výši provize, kterou z prokliku dostanete. Například klíčové slovo "hotel" může mít cenu prokliku klidně 200 Kč. Z takového prokliku můžete dostat třeba i 50 Kč provizi. (částky střílím od boku, ale obrázek si určitě uděláte).
Pak jsou tu méně konkurenční slova, které inzerenti moc nepoptávají. Jejich cena může být třeba 1 Kč. Jistě chápete, že z této částky vám Google moc nabídnout nemůže.
Z toho vyplývá, že se musíte také rozhodovat podle toho, jestli máte zajímavý obsah z pohledu inzerentů. Ne pouze podle návštěvnosti.
A teď hlavní otázka, umístit na blog Google Adsense nebo ne?
Odpověď není tak jednoduchá :-). V první řadě musíte mít návštěvnost. Pokud nemáte alespoň 100 UIP (unikátních návštěv) denně o GAd vůbec neuvažujte, nemá to pro vás smysl. Pokud máte návštěvnost ve stovkách až tisících UIP, pak o tom lze velmi vážně uvažovat.
Důležité je vědět, zda obsah, který máte, je pro inzerenty zajímavý, to lze zjistit přes analýzu klíčových slov. Jednoduše si registrujte Google Adwords účet, kde máte nástroj na návrh klíčových slov pro kampaně. Účet je zdarma a v tomto "návrháři klíčových slov" si můžete velice snadno analyzovat, jak moc na dané klíčové slova inzerenti inzerují.
Umístění Google Adsense reklamy vám vezme z blogu určitou plochu, často není malá. A zde pak je na vás, jestli vám kvůli pár deseti korunám stojí.
Kdy NE:
- Pokud si budujete osobní brand.
Protože určitě byste nechtěli, když si budete budovat cílenou návštěvnost, např. jste poradci na výživu. A těžce získaný návštěvník uvidí reklamu na jiného poradce a jednoduše vám přes reklamu uteče. - Když máte malou návštěvnost
Potřebujete stovky unikátních návštěv denně. - Pokud nejste ochotni dát reklamu viditelně
Řada lidí si naivně myslí, že dají reklamu někam bokem, kde nebude zavazet a nepůjde moc vidět. Ale tím pádem to asi nemá moc smysl. Co návštěvník neuvidí, na to neklikne, že?
Kdy ANO:
- Samozřejmě pokud máte opak toho, kdy neumisťovat :-)
A na závěr?
Pokud do budoucna plánujete na blogu mít např. banery či textovou inzerci, Google Adsense pro vás může být zajímavý mezičlánek.
Osobně si ale myslím, že existují mnohem zajímavější způsoby, než mít příjem z Google Adsense u blogu. Jsou projekty, kde má Google Adsense určitě smysl a je přímo na to dělaný (magazíny, portály,
lifestyle projekty pro zábavu, atp.).
Líbil se vám článek? Sdílejte jej.
comments powered by Disqus